Zorgen over (niet-)terugkomst naar kantoor?
Bedrijven beginnen zich zorgen te maken dat werknemers niet meer naar kantoor komen, waardoor de binding met het bedrijf steeds kleiner wordt. Met name kennisintensieve en creatieve bedrijfstakken en mkb-bedrijven zullen daar last van hebben.
Met experimenteren en data op basis van heel veel meten worden kantoren van de toekomst bedacht. Want misschien trekt het kantoorbezoek nog wel wat aan, maar ‘we gaan niet meer terug naar het oude normaal.’
Dat was het nieuws dat gisteren op facto.nl verscheen.
Ronde tafel hybride werken
In een gesprek over hybride werken wisselen deze mensen van gedachten:
- Jean-Paul Schop, oprichter van USP Marketing Consultancy en Bouwkennis;
- Herman van den Berg, medeoprichter van adviesbureau Asset Advisory Associates; en
- Jacqueline Hornman-Huberts, directeur Vastgoed & Facilities bij KPN.
Maximaal 2 dagen naar kantoor
KPN ziet een totale kanteling 1 dag thuiswerken voor de pandemie, naar 80% thuis en 20% op kantoor nu.
USP Marketing Consultancy en Bouwkennis, ziet mensen nog maar twee à tweeënhalf dag, maximaal, naar kantoor gaan.
Die trend wordt onderschreven door van den Berg. ‘Er zijn wel wat verschillen tussen sectoren’, zegt hij, ‘maar gemiddeld komen mensen niet vaker dan twee dagen per week naar kantoor. Het zal waarschijnlijk nog wel bijtrekken, maar we gaan niet meer terug naar het oude normaal.’
Je moet je best doen om mensen weer naar kantoor te lokken.
‘Maar mensen moeten wel willen; je kunt ze niet dwingen’, zegt Schop. Waarop Hornman zegt dat ze in de markt ziet dat mensen niet eens meer willen solliciteren als ze horen dat ze vaak naar kantoor moeten komen.
Het is wel erg als je de binding met collega’s verliest
Jacqueline Hornman van KPN: ‘Op zichzelf is fysieke aanwezigheid op kantoor misschien niet nodig, maar als je daardoor de binding met collega’s verliest, je welzijn eronder lijdt of je leiderschapsstijl niet past bij de huidige bedrijfscultuur of bij de cultuur die je wilt zijn dan is dat wel erg.
Experimenteren en meten
KPN probeert uiteenlopende wensen voor werkplekken voor individuen en teams in kaart te brengen en zoveel mogelijk te honoreren, en houdt intussen bij hoe mensen zich in werkelijkheid gedragen.
Het komende jaar gaat KPN als het gaat om het gebruik van de werkomgeving experimenteren en meten.
Hornman: ‘Aan de hand van de passen kunnen we zien waar mensen zich bevinden, hoe lang ze in een pand zitten, welk pand ze kiezen, of ze uit de buurt van dat pand komen, of het team in dat pand is. Dan gaan we ook het ziekteverzuim er aan koppelen. We krijgen dan de beschikking over heel veel data zodat we kunnen bepalen wat voor type kantoren we voor de toekomst nodig hebben, hoe ze ingericht moeten worden enzovoort.’
—-
Wij van Why at Work kunnen het belang van experimenteren, meten en analyseren alleen maar onderschrijven. Bijzonder dat KPN zich alleen lijkt te focussen op aanwezigheid in het pand met passen, want met een werkplekreserveringsplatform als dat van Why at Work is nog nauwkeuriger te meten waar in het pand, hoe lang en met wie gewerkt wordt. Ook krijg je als beheerder inzicht in welke andere faciliteiten veel of weinig gereserveerd en daadwerkelijk gebruikt worden.
Dit geeft veel mogelijkheden tot sturing op gewenst gedrag, zoals ze bijvoorbeeld bij BDO ook al doen. Dat kan je lezen in deze best practice.
—
Het volledige artikel lees je op facto.nl