Bedrijven in Silicon Valley tonen geen vertrouwen in eigen ‘remote work’-producten

De meeste van de grootste technologiebedrijven aarzelen om werknemers fulltime op afstand te laten werken. Google heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat 20% van zijn 135.000 werknemers op kantoor zal moeten werken, nog eens 20% zal volledig op afstand mogen werken en maar liefst 60% zal maximaal dagen per week ‘remote’ mogen werken. Apple kijkt naar iets soortgelijks (zie onder). 

Dit is ironisch, omdat bedrijven als Google juist de tools en services maken die remote werken mogelijk maken. 

Deze organisaties staan hun medewerkers een aantal ‘remote’ dagen toe, maar schrijven ook verplichte kantoordagen voor. De belangrijkste reden voor dit hybride beleid is hoogstwaarschijnlijk dat ze willen voorkomen dat werknemers verhuizen en daarmee de (fysieke) binding met de organisatie verliezen. In de Verenigde staten is dat door de grote afstanden een groter ‘probleem’ dan in ons relatief kleine landje. 

Dell, Cisco en HP vs. Apple en de ‘hybride werken’ test

Apple ligt onder vuur van werknemers die de hybride terugkeer-naar-het-kantoor-plannen niet leuk vinden. Misschien kan de organisatie iets leren van haar technische rivalen Dell, Cisco en HP.

Die geven prioriteit aan werknemer- en partnertevredenheid, terwijl Apple veel meer focust op marges en het verlagen van kosten. Apple lijkt haar werknemers als ‘commodities’ te zien. Dell, Cisco en HP daarentegen behandelen hun personeel als mensen.

Welke benadering is beter? Nu en op de langere termijn?

Lees het in dit artikel op ComputerWorld

.

Recente berichten

Bekijk alle berichten ->